Kirjoittaja Aihe: Siipi maasta -kirjaprojekti  (Luettu 9473 kertaa)

Poissa meikpiis

• Veteraani
  • Sukupuoli: Nainen
  • One Lone Voice
Vs: Siipi maasta -kirjaprojekti
« Vastaus #15 : 30.09.14 - klo:13:22 »
Niin, näin ideana ilmoille, että sitähän voisi joskus siis JOSKUS ottaa kirjaprojektin uusiksi esim muutaman vuoden päästä. Kokemuksia lisää tai kuinka he jotka jo tähän ensimmäiseen kirjaan kertoivat tarinansa - ovat päässeet elämässään eteenpäin.

Tiedän ja ymmärrän, että tämän kirjan julkaisusta on vasta jokunen kuukausi aikaa, ja porukalla on varmasti vielä niin takki auki, kun ovat antaneet paljon - oman elämänsä julkisuuteen luettavaksi, mutta tämä olikin ehdotus, että joskus hamassa tulevaisuudessa voisi ehkä toisenkin kirjan julkaista.

Olenkin kirjan lukenut ja  :kukka3: :kukka3: niille, jotka ovat kirjaan osallistuneet  :4you:
Kuvittele hetki,
jolloin on pää täynnä ideoita.
Ja kohta täysin tyhjää.
-Meikpiis

Poissa simpukka

• Ylläpitäjä
  • Häpeässä kasvanut
« Vastaus #16 : 30.09.14 - klo:13:53 »
Tuo on oikein hyvä idea.  :kukka3: Ne jotka, eivät ehkä tähän ekaan ehtineet mukaan, mutta haluaisivat omaa prosessiaan sanoittaa saisivat mahdollisuuden osallistua. Ja ainakin omalta läheiseltäni sain kommentointia, että heidän näkökulmansa puuttuu, eli ehkä toisen kirjan voisi kirjoittaa niin, että tukijatkin saavat äänensä kuuluviin. Sillä on tämä myös heille ajoittain raskasta. Ei ole helppoa koittaa tukea ja auttaa, kun ainakin itse vaan työnnän pois, kun koen etten ansaitse mitään hyvää! ( Tämä siis huonoimpina päivinä, ei onneksi aina).
"Kun yössä yksin vaeltaa, voi kaltaisensa kohdata ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea" - Tehosekoitin-

Poissa Tara

• Vilkas
« Vastaus #17 : 30.09.14 - klo:15:52 »
Minäkin kannatan jatko-osia, kunhan aikaa on hieman kulunut. Saadaan vähän tuotua ensin tätä nykyistä kirjaa ihmisten tietoisuuteen. Tuo simpukan esille nostama läheisten näkökulma myös tärkeä!
Tuulen lailla huolta vailla, ootko myrskypääskynen
Etkö liitää tahdo kiitää, luo rakkaitten

Poissa niinajii

• Vaikuttajanainen
  • Ylläpitäjä
  • Vapaa
« Vastaus #18 : 30.09.14 - klo:23:38 »
Tai ehkä läheiset kirjoittaisi oman kirjan ja meillä olisi omansa kuitenkin. Ja hyvä sen lisäksi se ajatus, ettäosalla toki takki auki tarinan jakamisesta, osalla (myös) kirjan toimittamisesta.
" mun kipukynnys on taivaan korkuine,
ja siitä
sinä ansaitset suuren kiitoksen, joo

Olen kaatunut langennut loukkoihin,
joista auennut on ovi ainut alaspäin
ja niihin mun haaveet haudattiin
sain uudet haaveet ja nousin
kauas päässyt oon"

Poissa Tara

• Vilkas
« Vastaus #19 : 01.10.14 - klo:09:11 »
Niin miten käytännössä sitten onnistuisi läheisten ja meidän yhteinen kirja, voisi olla aika iso haaste... Ehkä jonkinlaisena kokoavana tahona voisimme toimia tällaisessa, että omaiset löytäisivät toisensa?

Poissa niinajii

• Vaikuttajanainen
  • Ylläpitäjä
  • Vapaa
« Vastaus #20 : 01.10.14 - klo:12:56 »
Haastehan se toki on. Ehkäpä läheistyypeistä voisi löytyämyös joku aktiivi,joka alkaa kerää ihmisiä tjsp.
ja siitä

kauas päässyt oon"

Poissa meikpiis

• Veteraani
  • One Lone Voice
« Vastaus #21 : 01.10.14 - klo:15:41 »
Ehkäpä ottaa kaksi kirjaprojektia yhtäaikaa tai tehdä sitten kerralla paksumpi nidos...(?)

Esimerkiksi, että sekä lisää vertaisten omakohtaisia kokemuksia ja samaan syssyyn läheisten kokemuksia.

Ja ehtiihän tässä ideoida, kunhan nyt heitin mietintämyssyyn tällaisen idiksen, koska itse olen heti valmis osallistumaan kirjaprojektiin, kun viimeksi deadline tuli niin yllättäen vastaan enkä ehtinyt kirjoittamaan ja kun yritin aloittaa tekstiäni niin huomasin repiväni haavoja auki uudelleen - siksi piti jättäytyä tästä valmistuneen kirjan tekemisestä pois.

Mutta kunhan tulee päätös milloin tehdään uutta kirjaproggista niin silloin kyllä olen valmis mukaan osallistumaan ja otan asiakseni kirjoittaa oman tarinani, mikäli se mahtuu seuraavan kirjan kansiin - riippuen minkälainen sisältö siihen halutaan, että onko se pelkästään läheisten näkökulmia asiaan vai onko sekä läheisten näkökulmia että meidän vertaisten kokemuksia.
Kuvittele hetki,
jolloin on pää täynnä ideoita.
Ja kohta täysin tyhjää.
-Meikpiis

Poissa niinajii

• Vaikuttajanainen
  • Ylläpitäjä
  • Vapaa
« Vastaus #22 : 01.10.14 - klo:16:27 »
Yhdistyshän ei voi pelkkää läheisten näkökulmaa kirjassa ottaa, koska eiole läheisten yhdistys, eli palloa siitä voisi heittää läheisille ja sieltä joku voisi kerätä porukkaa ja niin päin pois. Itse ajattelisin, ettämolemmat näkökulmat saman kirjan kannessa saattavat helposti tehdä aiheesta liian laajam ja sillisalaatin.
ja siitä

kauas päässyt oon"

Poissa Tara

• Vilkas
« Vastaus #23 : 01.10.14 - klo:17:31 »
Aika hienoa, että on useitakin jotka ovat jo jatkoa kyselleet ja että ideoita löytyy :) Ajatusleikkinä, jos sellainen opus aikaiseksi saataisiin, jossa sekä läheisten että meidän näkökulmat kävisivät jonkinlaista vuoropuhelua keskenään, siinäpä vasta teos. Jonkinlainen uusi askel siinä olisi saavutettu jälleen. Minusta loistava idea, mutta käytännössä ehkä paljonkin raskaampi niille jotka toimitukseen osallistuisivat.

Poissa niinajii

• Vaikuttajanainen
  • Ylläpitäjä
  • Vapaa
« Vastaus #24 : 01.10.14 - klo:17:48 »
Sekä voisi olla liian suuri kynnysniille, joilla läheiset ei ole olleet voimavara omalla polulla. Kielrämättä, jps saisi sen uhrin/selviytyjän/nameyouit ja hänen läheisensä kirjoituksen samasta ti,lanteesta, olisi se aika huima.
ja siitä

kauas päässyt oon"

Poissa attendi

• Tuottelias
« Vastaus #25 : 03.10.14 - klo:09:49 »
Vähän mietityttää tuo vastuunotto läheisten äänen pääsemisestä kuuluviin - hehän tosiaan voivat perustaa vaikka oman foorumin ja julkaista oman kirjan? Toisaalta tuli mieleen sama ajatus vuoropuhelusta - vaikea ehkä toteuttaa mutta voisi olla perustellumpaa ja tuoda jotain uutta. Kumppani läheisenä on aika eri tilanteessa kuin esimerkiksi jo tapahtuma-aikaan jollain tavoin elämään kuulunut henkilö - kumppani  saattaa myös seurata lähimpää toipumisprosessia ja joutuu ehkä tekemisiin seurausten kanssa enemmän kuin esim. lapsuusajan läheiset - riippuu tietysti missä vaiheessa apua lähtee hakemaan. Voisi olla aika avartavaa jos saisi toipujan ja vaikka kumppanin kertomukset rinnakkain? Fokus olisi kyllä silloin ehkä enemmän tapahtuneitten merkityksessä parisuhteen kannalta. Sitten on tietysti niitä jotka ovat sekä kokijoita että läheisiä. Rajojen kanssa kun meillä on paljon opeteltavaa - ehkäpä pitäisi asiat mahdollisimman yksinkertaisena - toisaalta toipumisen myötä kyllä tulee tilausta jo toistenkin näkökulmille ja ilmiö on sinänsä kaikkea muuta kuin yksinkertainen - miksi sitten aiheesta tehtyjen kirjojen pitäisi olla yksisilmäisesti vain yhdestä näkökulmasta? Onko meidän tehtävä koota yhteen kaikki ja ottaa kaikki muut huomioon? Hmm - vaatii kyllä vielä kypsyttelyä omakin mielipide..

Poissa niinajii

• Vaikuttajanainen
  • Ylläpitäjä
  • Vapaa
« Vastaus #26 : 03.10.14 - klo:10:45 »
Toisaalta, jos on vain yksi näkökulma, voi siihen perehtyä perusteellisemmin.
Minusta myös läheiset voivatmyös aktivoitua itse, ja yhdistyksenä Siniset siivet voisi mahdollisesti olla yhteystyössä, mutta ei ainoana yhdistyksenä, jos läheisetonmukana, koska emme ole läheisten yhdistys.
ja siitä

kauas päässyt oon"

Poissa Tara

• Vilkas
« Vastaus #27 : 03.10.14 - klo:11:35 »
Missä ne läheiset oikein luuraa? :) Kyllä heistä varmasti löytyisi peppipitkätossuja perustamaan yhdistystä tai muuta vastaavaa aktiivista toimintaa ja lähteä tekemään yhteistyötä SS:nkin kanssa. Ehkä ongelma on se, että hei eivät löydä toisiaan ja toisaalta häpeän kynnys on siinäkin ylitettävänä. 

Poissa niinajii

• Vaikuttajanainen
  • Ylläpitäjä
  • Vapaa
« Vastaus #28 : 03.10.14 - klo:12:12 »
Kynnys on varmaan yksi syy, eikä sitä määräänsä enempäävoi laskeakaan, vaan kuuluu prosessiin se ylittää. Kyllähän delfinsit on läheisillekin, ja ainakin Oulussa on ryhmässä joskus joku läheinenkin ollut.
ja siitä

kauas päässyt oon"

Poissa Siniset siivet ry

• Ylläpitäjä
« Vastaus #29 : 10.04.15 - klo:10:31 »
Onnittelut tänään 3 v. täyttävälle Siniset siivet ry:lle! Kiitokset jäsenille ja muille tukijoukoille! :kukka3: :heart:

Viime vuosi oli tärkeä monille meistä erityisesti siksi, että julkaisimme vertaisvoimin kootun kirjan Siipi maasta, Puheenvuoroja seksuaalista väkivaltaa kokeneilta. Kirjan ideointi ja suunnitelu lähti käyntiin tällä foorumilla. Voit tukea kirjoittajia ja yhdistystä ostamalla kirjan esim. Adlibriksen tai BoD:n verkkokirjakaupoista! :heart: